OpenGL، OpenAL و DirectX

برنامه نویسی با OpenGL سخت نیست. بعد از کمی مقدمه، شما بصورت حرفه ای از آن استفاده خواهید کرد. متاسفانه، یکی از سخت ترین کارهایی که باید در زمینه OpenGL انجام داد این است که باید آنرا در ویندوز راه انداخت.

OpenAL چیست؟

مانند OpenGL، کتابخانه باز صوتی (OpenAL) نیز یک استاندارد باز است. OpenAL به بازیهای ما امکان پخش و میکس صدا را میدهد. میکس کردن صداها برای بدست آوردن جلوه های ویژه حیاتی است. اگر دو کاراکتر داشته باشید که شلیک میکنند، قطعاً میخواهید هر دو صدای شلیک را داشته باشید. برای انجام این کار، بازی شما باید دو صدا را باهم در بافر حافظه میکس کند و سپس محتویات بافر را پخش کند.

به کمک OpenAL، شما قادرید موزیک و جلوه های ویژه را بطور همزمان پخش کنید. وقتی با آن آشنایی کامل پیدا کردید، میتوانید از OpenAL برای صدای سه بعدی هم استفاده کنید. برای مثال، اگر انفجاری در سمت چپ بازیکن ایجاد شود، میتوانید OpenAL را مجبور کنید که صدا را از اسپیکر سمت چپ پخش کند. همچنین میتوان افکت هایی مانند صداهایی که از شما فاصله گرفته و کم میشوند، اکو و … را ایجاد کنید.

OpenGL، OpenAL و DirectX

مایکروسافت نیز کتابخانه ای برای کارهای گرافیکی، صوتی و دیگر موارد مربوط به بازی را فراهم کرده است. این کتابخانه DirectX است. کتابخانه گرافیکی DirectX را Direct3D نیز می نامند. کتابخانه صوتی آن نیز DirectSound و DirectMusic نامیده میشوند.

ولی کدامیک بهتر است؟ OpenGL، OpenAL یا DirectX ؟

اگر مبتدی هستید، بهتر یعنی ساده تر. در این مورد، OpenGL و OpenAL بهترین انتخاب خواهند بود. DirectX پیچیده است. هیچ چیز ساده ای در آن وجود ندارد.

اگر یک برنامه نویس وارد C++ باشید و قبلاً کارهای گرافیکی نیز انجام داده باشید، DirectX انتخاب بهتری است. بدین ترتیب گرافیک و صدای بی نظیری بدست خواهید آورد. OpenGL و OpenAL ابزارهای حرفه ای مورد استفاده در بازیهای واقعی میباشند. با این وجود، نباید از آنها انتظار گرافیک فوق العاده و بازدهی بالا داشت در مقایسه با DirectX داشت.

بسیاری از بازیهای خوب، نیازی به گرافیک و صدای عالی ندارند. بازیهای حرفه ای مانند WarCraft مدتهاست که از گرافیک دو بعدی استفاده میکنند. WarCraft و بازیهایی مانند آن، به گرافیک بالا نیازی ندارند. میتوانید بازیهایی شبیه آن را به کمک OpenGL و OpenAL بسازید.

خلاصه اینکه OpenGL و OpenAL بهترین نقطه شروع میباشند. بعدها میتوانید برای گرافیک و صدای بالاتر به DirectX مهاجرت کنید. برای اینکه یک برنامه نویس بازی حرفه ای شود، باید دانش بالایی در مورد هردو تکنولوژی OpenGL/OpenAL و DirectX داشته باشید.

/ 0 نظر / 10 بازدید