شبکه‌ی اجتماعی یا رسانه‌ی اجتماعی چیست؟

شبکه‌ی اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی، که به آن رسانه اجتماعی نیز گفته میشود، شامل بسیاری از ابزارهای اینترنتی است که شنود، تعامل، ارتباط و وابستگی به یکدیگر را برای انسانها ساده تر میکند. بسترهای شبکه اجتماعی مانند فیس بوک، مای اسپیس، یو تیوب، لینکد این، توییتر، وبلاگها، انجمن ها، ویکی پدیا و موارد بیشمار دیگر با سرعت سرسام آوری در حال رشد و پیشرفتند.

افراد از شبکه اجتماعی برای اشتراک دستورالعملهای مختلف، عکسها، ایده ها و با خبر نگهداشتن دوستان از روند زندگی خود استفاده میکنند. در بسیاری از موارد، میتوان از شبکه اجتماعی در دستگاه های همراه مانند بلک بری و آیفون به سادگی کامپیوتر استفاده کرد.

بطور ذاتی، شبکه اجتماعی تعاملی است. میتوانید به کمک وبلاگ ها، صفحات فیس بوک، ویدئوها و حتی پیغام های ۱۴۰ کاراکتری موسوم به توییت، به هرکسی هر چیزی در مورد نظرات و تجربیات خود بگویید. همچنین قادرید انجمن هایی بر اساس علاقمندی های مشترک ایجاد کنید.

چون بررسی تمام سایت های شبکه اجتماعی از حوصله مقاله و خواننده خارج است، فقط به خلاصه ای برای روشن تر شدن مطلب در مورد ابزارهای معروف شبکه اجتماعی بسنده می کنیم :

-     بلاگ ها سایت هایی هستند که برای ارائه اطلاعات یا نظرات در مورد حوادث، ایده ها یا هر چیز دیگری که مورد علاقه باشد، بکار می روند. بلاگ ها میتوانند شامل لینک هایی به دیگر سایت های مرتبط، عکس ها، ویدئوها و صدا و متن باشند. تعداد بلاگر ها رشد چشمگیری دارد، بطوریکه در سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده به اذعان ای.مارکتر تقریباً ۲۳ میلیون بلاگر و ۹۴ میلیون خواننده وبلاگ وجود داشت.

-     توییتر یک سایت مایکروبلاگینگ است. اعضای توییتر متونی بنام توییت را که از حداکثر ۱۴۰ کاراکتر تشکیل شده است با استفاده از کامپیوتر یا تلفن همراه خود ارسال میکنند. دیگر کاربران توییتر میتوانند پست های شما را دنبال کنند ولی این شمایید که تعیین می کنید که کسی قادر به دنبال کردن پست های شما باشد یا نه. سایت compete.com یک سرویس تحلیل ترافیک وب است و به گفته این سرویس، در فوریه ۲۰۰۹، توییتر ۶ میلیون بازدید کننده منحصر بفرد داشت.

-     فیس بوک یک شبکه اجتماعی است که در آن میتوانید یک صفحه مشخصات برای خود ایجاد کنید، به انجمن های مختلف بپیوندید و با دوستان خود در ارتباط باشید. بیش از ۱۷۵ میلیوت نفر در حال حاظر از فیس بوک استفاده می کنند.

-     لینکد این، یک شبکه اجتماعی است که ۳۸ میلیون عضو دارد. با اینکه بسیاری از قابلیت های فیس بوک را دارد، ولی بطور اختصاصی روی کمک به افرادی تمرکز کرده است که قصد ایجاد کسب و کار و انجمن های تجاری را دارند.

-     ویکی پدیا یک دانشنامه آنلاین است که هر کسی میتواند آنرا ویرایش کند. مقالات موجود، لینک هایی به اطلاعات مشابه در خود دارند. در سال ۲۰۰۸، ویکی پدیا ۶۸۴ میلیون بازدید کننده داشت و ۷۵۰۰۰ شریک کاری در بیش از ۱۰ میلیون مقاله در آن موجود بود.

-     یو تیوب، سایتی است برای اشتراک و تماشای ویدئو. هر کسی میتواند ویدئویی را ضبط کند و سپس آنرا بارگذاری کرده و به اشتراک بگذارد. هر کسی میتواند ویدئوهای روی یوتیوب را مشاهده کند.

دنیای بلاگها، توییت ها و ویکی ها میتواند برای بسیاری از افراد گیج کننده باشد. حتی اگر از این سرویس ها به راحتی در زندگی شخصی استفاده کنید، این امکان وجود دارد که در مورد شبکه اجتماعی و تاثیر آن بر روی تجارت شگفت زده شوید.

کسب و کارهای کوچک میتوانند از شبکه اجتماعی برای بسیاری از مقاصد خود استفاده کنند. میتوان از این ابزارها (که معمولاً مجانی هستند) برای یافتن متخصصان و اطلاعات، پرسش و پاسخ و … استفاده کنید. با اینکه شبکه اجتماعی شما را از سنت ها و تجارت یک طرفه دور می کند، ولی راهکار تعاملی تری برای فرآیند های بازاریابی ارائه میکند. برای مثال، از ابزارهای شبکه اجتماعی برای موارد زیر میتوان استفاده کرد:

-          ایده های تحقیقی و یادگیری بیشتر در مورد آنجه که مشتریان در مورد نیازهای خود اذعان میکنند و همچنین در مورد محصولات و موارد مربوطه

-          بدست آوردن بازار جدید و ایده های رقابتی برای بهینه سازی محصولات و سرویسها

-          ایجاد و شرکت در گفتگو با مشتریان، شرکا و دیگران در مورد موارد کلیدی

-          ایجاد گفته های مثبت در مورد محصولات و خدمات

-          بالا بردن معروفیت شرکت شما

ملاحظات

حرکت در هزارتوی رسانه اجتماعی در ابتدا ممکن است گمراه کننده باشد. اگر شما در حال شروع کارید، بیاد داشته باشید که از کارهای کوچک شروع کنید. در واقع، پیشنهاد من این است که ابتدا گام های کوچکی بردارید و سپس به نوشتن بلاگ یا ایجاد انجمن فکر کنید. چند روش ساده برای شروع عبارتند از :

-     تحت نظر داشتن گفتگوهای آنلاین مربوطه در رسانه اجتماعی. این کار به شما کمک خواهد کرد که درک خوبی از بازاریابی و کالاها و خدمات جدید داشته باشید. جستجوی بلاگ گوگل و دیگر ابزارها به شما کمک میکنند تا بلاگ های مرتبط را پیدا کنید و میتوانید با تنظیم ابزاری مانند گوگل ریدر، این مطالب را بطور خودکار دریافت کنید.

-     در گفتگوها شرکت کنید. نیازی نیست که بلاگ خود را بنویسید. میتوانید در دیگر بلاگ ها همکاری کنید. فراموش نکنید که خود و شرکت خود را معرفی کنید.

-     از انجمن های برای تحقیق بازاریابی استفاده کنید. برای مثال، در لینکد این، میتوانید به انجمن های مربوط به یک تخصص خاص عضو شوید و در مورد صنعت هدف خود بحث کنید و سوال بپرسید.

با ادامه کار، مطالب بیشتری در مورد رسانه های اجتماعی خواهید آموخت و خواهید دید که چگونه دیگر کسب و کارها از این ابزار استفاده میکنند و راهکارهای مورد استفاده برای ایجاد انجمن آنلاین خود را خواهید آموخت.

/ 0 نظر / 78 بازدید