بازی‌سازی (2) : ایده اولیه – مسیر خلاقیت

در ساخت یک بازی، این مراحل عبارتند از: ایده اولیه، ساختار و طرح. برای مثال، فرض کنید یک روز صبح از خواب بیدار می‌شوید و در ذهن خود ایده ای از یک بازی بر اساس جنگ و صلح دارید. این همان ایده اولیه یا کانسپت کار شماست. سپس تصمیم می‌گیرید که چون جنگ یک عمل است و عکس العملی نیز در پی دارد، بازی را روی دوره‌های مختلف نبرد متمرکز می‌کنید. تکه‌های ویدئویی نیز، فلش‌بک‌هایی به دوران قبل از جنگ است. چون این تکه ویدئو‌ها از نظر تاریخی با مراحل‌ بازی همخوانی ندارند، هدف آن‌ها را پیش بردن داستان بازی در نظر نمی‌گیرید، بلکه وظیفه این ویدئو‌ها ایجاد مفهوم در مراحل بازی و آشکارسازی گام به گام گذشته شخصیت‌ها می باشد. تمام این گفته‌ها، ساختار بازی شماست. نهایتاً اینکه شما شروع به برنامه ریزی طرز کار هسته بازی (بازیکن روی صفحه چه ببیند، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد و هدف و منظور از بازی چیست) می‌کنید. این مرحله را طراحی بازی‌ می گویند.

در بسیاری از شکل‌های هنر، نوع سوم از توانای خلاقانه نیز معمول است. بسیاری از نقاشان، طرح‌ خود را از زاویه دید خاصی در نظر می‌گیرند و جزئیات کار از آن زاویه مشهود است. بدین ترتیب بود که هنرمندان رنساس چنین کارهای شگفت‌انگیزی انجام می‌دادند. (آنها تکنسین‌های قلم‌مو و رنگ سازان را استخدام می‌کردند).

توانایی ساخت دهی یک کار، کمتر دیده می‌شود (ولی قابل یادگیری است). کتاب‌های زیادی در مورد نحوه نوشتن یک مطلب یا رمان پرفروش یا فیلمنامه‌های قدرتمند وجود دارند و این نشان می‌دهد که می‌توان ایجاد ساختار را آموزش داد. فیلم‌های هالیوود معمولاً از فیلمنامه‌های با ساختار سه سویه استفاده می‌کنند، چون این فرمولی است که همیشه جواب داده است. شاید بدین ترتیب فیلمی عالی ساخته نشود، ولی مثل میزی است که در زیرزمین منزل خود نگهداشته‌اید. تا زمانی‌ که پایه‌ها صحیح و سالم و سطح میز صاف باشد، شاید برنده جایزه طراحی بهترین میز نشود، ولی می‌توانید ابزارهای خود را روی آن قرار دهید.

مهارت اول، خلاقیت خام است. این مهارت بسیار نادر است. خلاقیت آموختنی نیست، ولی می‌توانید توانایی خلاقانه را برای شروع کار تقویت کنید. چیزهای زیادی وجود دارند که در فرآیند ساخت بازی دچار مشکل می‌شوند، ولی شاید معمول‌ترین و قابل پیشگیری‌ترین مورد، نداشتن دید خلاقانه است. بازی‌ سازان موفق کسانی هستند که می‌دانند کسب و کار آنها سرگرم کردن دیگران است، نه نرم افزار.

با رشد رقابت بین بازی سازان برتر، مهارت‌های نیمه فنی ساختاردهی و طراحی بازی اهمیت خود را در مقال خلاقیت خام از دست می‌دهند.

آینده متعلق یه کاهن است. آینده نگر. رویا پرداز.

/ 0 نظر / 26 بازدید